Presentasjon av juryen

Vår fantastiske jury består av Rigmor Heistø Strand, Christian Hundsnes Grøvlen og Per Hroar Østern.

foto kilde: nmk. foto kilde: camilla.sophie.storvollen. foto kilde: tom brodin.

Rigmor Heistø Strand

Rigmor Heistø Strand var blant juryen i fjor og vi ønsker henne velkommen tilbake i år også. Hun er født og oppvokst på Nordstrand. Tidligere gikk hun på Nordstrand skole, spilte fiolin en kort tid i Nordstrand skoles strykeorkester (nå kalt NOSUS) før hun begynte i Nordstrand skolemusikkorps. Rigmor spilte althorn og trombone før hun som 14 åring fikk instrumentet som skulle bli "hennes", nemlig valthorn. 

Hun har sin utdannelse fra Oslo, Stockholm og Essen (Tyskland). Fra 1971-2009 jobbet hun som solo-hornist i Kringkastingsorkesteret. Heistø har også hatt solistoppdrag, spilt kammermusikk, vært medlem av Det Norske Kammerorkester og Norsk Barokkorkester. Rigmor bor fortsatt på Nordstrand. 

 

 

Christian Hundsnes Grøvlen

Christian Hundsnes Grøvlen er regnet som en av Norges mest fremtredende unge og spennende artister den dag i dag. Han er 26 år, opprinnelig fra Bergen og har spilt piano siden han var fem år gammel. Christian gikk på Norges Musikkhøgskole og uteksaminerte i 2015. For tiden studerer han ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, i solistprogram med professor Jens Elvekjær. Grøvlen har også fått kunstnerisk råd og veiledning av Leif Ove Andsnes, Wolfgang Plagge og Ole Edvard Antonsen. I juni 2016 ble han tildelt Robert Levin Prisen i Oslo. 

 

Han har fra tennårene opptrådt som solist, akkompagnatør og kammermusiker. Som utøver er han kjent for sin poetiske, utadvendte spillestil og hans store repertoar. Grøvlen har en sterk lidenskap for barokkmusikk. Christian er også komponist, med sitt første bestillingsverk som skal premiere-fremføres i april 2017 av Trondheimsolistene. 

 

Per Hroar Østern

Per Hroar Østern er komponist og pianist. En egasjert og assosiasjonsrik musiker fra Vestskogen på Nøtterøy.  Da han var syv år, ble han sendt til musikklærer for å spille piano etter å ha flyttet til Tønsberg. Som tolvåring ble han sendt til Oslo som elev hos den fremtredende pianisten Ivar Johnsen. 

Etter å ha lyttet til Tønsberg Jazzklubb fant Per Hroar ut at han selv kunne spille uten noter, og fra da stod jazzverdenen åpent. Det startet ved den lokale jazzklubben, videre spilte han til dans på Ringshaug Bad og en rekke andre steder. Allerede som 17-åring ble han pianist på amerikabåten M/S Stavangerfjord. Som skipspianist i 1959 spile han både til gudstjenester og dans. Han var underholdningspianist nesten døgnet rundt i fem år. 

Etterhvert startet han på lærerskolen på Eik, musikkvitenskap som hovedfag i Trondheim, og senere organistutdannelse ved Musikkonservatoriet i Oslo. I Trondheim underviste Østern ved Katedralskolen og hadde blant annet Knutsen & Ludvigsen og Sigurd Allern i klassen. Etter 10 år som underviser i Norge, gikk ferden til Finland hvor Per Hroar Østern ble universitetslektor ved Universitetet i Åbo. Der underviste han både i musikkhistorie og musikkteori. Oppholdet i Finland varte i 32 år. Ved siden av undervisningen, var han svært aktiv som orkestermusiker, kammermusiker, solist og repitør. Samtidig komponerte han mye, også leilighetsmusikk og bruksmusikk. 

 

Østern har blant annet satt musikk til noen av Jan Erik Volds «kykelipi»-dikt. Østern har holdt en rekke konserter, blant annet en ren Bach-konsert i kjelleren på det nye biblioteket i Tønsberg, hvor han var rygg-operert og spilte stående, fire år senere framførte han Bachs monumentale Goldberg-variasjoner i to kirker i Vestfold, Tanum og Nøtterøy. I 2002 hadde han en egen solokonsert i Nøtterøy Kulturhus. I fem år var han dessuten sommerorganist i Brunlanes. 

 

Per Hroar er komponist av all slags musikk og hans musikkinteresse gjelder kirkemusikk, verdslig musikk, jazz og klassisk. Det mest kjente av Østerns verk, er «Fire årstidsminiatyrer for fløyte og piano». Et verk som spilles i flere verdensdeler. 

 

Publisert: 02/03/2017 - 19:51 | Skrevet av: Erling